Vendestigens förskola

Vendestigens förskola

Barngruppen
Vendestigens förskola har en familjär verksamhet med en stark gemenskap och ett nära samarbete mellan barngrupperna. Verksamheten är uppdelad i två barngrupper – en för småbarnen 1-3 år och en till storbarnen 4-6 år för att kunna erbjuda en anpassad verksamhet efter varje enskilt barns behov och kunskapsnivå.

Pedagogik
Vår pedagogik utgår ifrån ett urval av olika arbetssätt och teorier. Syftet med vårt arbetssätt är att tillgodose barnens behov och utvecklingspotential. Vi anser att alla barn är kompetenta och att vår uppgift som pedagoger är att utmana och bemöta varje barn utifrån deras nivå.

Aktiviteter
I vår verksamhet erbjuder vi en variation av aktiviteter som utgår från läroplansmålen och barnens intressen. Vi tar tillvara på vårt närområde och besöker olika lekplatser och grönområden här i Djursholm. Vi har dagligen lärandeaktiviteter som berör olika ämnen som språk, matematik, naturvetenskap, värdegrunden m.fl., där målet är att väcka barnens lust för lärande. Vi har även stort fokus på den fria leken eftersom det är en grundläggande del av barns utveckling, där de får tillfälle att leva ut sin fantasi, sina erfarenheter och sin sociala kompetens.

Förskolans utspring
Förskolans årliga utspring sker i slutet på maj eller i början av juni. Denna tradition syftar till att på ett lustfyllt vis, förbereda de barn som ska börja i förskoleklass inför kommande skolstart. Samtidigt som vi uppmärksammar att förskoletiden nu är ett avslutat kapitel i barnens liv. Med glädje tar barnen sina första steg in i skolvärlden genom att ta förskolestudenten!

Öppettider
Förskolans nuvarande öppettider är 08.00-17.00. Vid behov kan förskolan erbjuda utökade vistelsetider, från 07.30-17.30. Under juli är förskolan vanligtvis stängd i fyra veckor. Vid behov av barnomsorg under dessa veckor kan vårdnadshavare anmäla sitt intresse för detta i maj. Exakt datum för detta kommer pedagogerna att upplysa om på plattformen TYRA. Detta kan innebära att omsorgen inte erbjuds på den ordinarie förskolan utan på någon av kommunens privata förskolor.

Hållbarhet
Förskolan arbetar med hållbarhet utifrån tre aspekter; social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet. Den sociala aspekten innebär att vi utforskar relationer till varandra, till vår miljö och till materialet som vi använder oss av. Den ekonomiska aspekten visar sig genom att vi fördjupar oss i förskolans förbrukningsmaterial samt det pedagogiska materialet och lär oss värdet på exempelvis papper, samt hur vi förhåller oss till återbruksprocesser och kretslopp. Ur ett miljömässigt perspektiv utforskar förskolan djur och natur genom vårt projektarbete som innefattar djupgående studier utav djurens och naturens symbios.

Fokusområden
Förskolans fokusområden är språk, läs- och skrivutveckling, samt interkulturellt förhållningssätt. Vi arbetar med språk genom daglig högläsning där språkstärkande aktiviteter ingår. I dessa aktiviteter skapar vi språkvärldar där barnen får tillfälle att stärka sin litteracitet. Genom våra boksamtal lär vi oss att utforska värdegrundsfrågor kopplat till våra läroplansmål och barnkonventionen. Berättandet i denna aktivitet stärker barnens fantasi- och
föreställningsförmåga samt kunskaper om situationsbundet abstrakt språk. Genom att anta ett interkulturellt förhållningssätt får förskolan förutsättningar att utveckla olika perspektiv, samarbetsförmåga, normkreativitet samt tillfällen att reflektera med öppenhet, respekt och empati.

Kvalitetsdokument_2024_Forskola