Enligt skollagen ska alla skolor ha ett skolbibliotek. Med skolbibliotek avses en
samlad, gemensam och ordnad verksamhet med ett allsidigt och målgruppsanpassat
utbud av analoga och digitala medier som ställs till lärarnas och elevernas förfogande
för att användas som en resurs i undervisningen (2 kap. 24 § 1 och 2 st. skollagen).
Ändamål och mål
Enligt Bibliotekslagen (2013:801) ska ”Biblioteken i det allmänna biblioteksväsendet
verka för det demokratiska samhällets utveckling genom att bidra till
kunskapsförmedling och fri åsiktsbildning”
”Biblioteken i det allmänna biblioteksväsendet ska främja litteraturens ställning och
intresset för bildning, upplysning och forskning samt kulturell verksamhet i övrigt.
Biblioteksverksamhet ska finnas tillgänglig för alla.”
Utöver de ändamål som anges i bibliotekslagen ska ett skolbibliotek främja elevernas
läsande och medie- och informationskunnighet (2 kap. 24b § skollagen och 2 §
bibliotekslagen).
Målet är att skolbiblioteket ska få vara en viktig och självklar pedagogisk del av
undervisningen och därmed bidra till elevens kunskapsutveckling och måluppfyllelse.
- Eleverna på Vendestigens skola är utifrån sina egna förutsättningar, nyfikna
läsare och informationssökande med ett kritiskt tänkande. - Skolbibliotekarie, ämneslärare, lärare mot fritidshem och rektorer samarbetar
kring elevernas lärande och måluppfyllelse. Elevernas intressen tas tillvara. - Skolbiblioteket genomsyrar hela skolans verksamhet och miljön är tillgänglig,
inkluderade och erbjuder plats för samtal och studier. - Skolbiblioteket har ett särskilt verksamhetsfokus på elever som tillhör
bibliotekslagens prioriterade grupper. Dessa är elever med
funktionsnedsättningar, elever från nationella minoriteter och elever med annat
modersmål än svenska. - Skolbiblioteket ska vara där eleverna är.
Organisering och bemanning
Rektor ansvarar för att skolbiblioteket är bemannat med rätt kompetenser och
säkerhetsställer att skolbibliotekarie och lärare samarbetar kring skolbibliotekets
verksamhet.
Skolbibliotekarien arbetar 4 timmar/veckan.
Skolbiblioteket ska vara väl organiserat med ett utbud av digitala och tryckta medier.
Skolbibliotekarien ansvarar för att bygga upp ett analogt och digitalt bibliotek med ett
kvalitativt bestånd och ändamålsenlig teknik, och vårda detta.
Läxhjälp och läs-skrivstund erbjuds av skolbibliotekarien en gång i veckan på
eftermiddagstid.
Skolbiblioteket är en del av den pedagogiska verksamheten under hela dagen.
Samtliga pedagoger ska vara läsande förebilder och främja läsning med stöd och
ledning från skolbibliotekarien. Eleverna ska även få hjälp med att utveckla
färdigheter inom informationssökning. Skolbibliotekarien ska organisera aktiviteter
som främjar och inspirerar till läsning.
Samtliga lokaler och skolgård används till skolbibliotekets digitala och analoga
medier eftersom Vendestigens skola tänker att böckerna, om möjlighet finns, ska
finnas där eleverna befinner sig under hela dagen.
Uppföljning och kvalitet
Skolbiblioteket ingår i skolans systematiska kvalitetsarbete. Rektorn planerar,
genomför och utvärderar skolbibliotekets verksamhet för att säkerhetsställa att det bidrar till elevernas utveckling och lärande.